Ιωνίας 15 & Λεωφ. Κηφισίας, Ν. Ερυθραία 210 8079983 / 6977607177

Άρθρα / Νέα


Άρθρο: Τι είναι το στρες


Στις αρχές του 20ου αι. ο Hans Selye, νεαρός γιατρός τότε, παρατήρησε ότι ασθενείς που φαινομενικά έπασχαν από διαφορετικού τύπου ασθένειες από καρδιοπάθειες μέχρι απλές ιώσεις εμφάνιζαν παρόμοια συμπτώματα όπως εφίδρωση, αλλαγές στη θερμοκρασία σώματος, διαταραχές στην όρεξη, κ.λ.π. Μέσα από έρευνες που έκανε κατέληξε ότι όταν ένας οργανισμός δέχεται κάποιου είδους απειλή – βιολογική ή ψυχολογική – αντιδρά προκειμένου να αντιμετωπίσει τον κίνδυνο. Το φαινόμενο αυτό ο Selye το ονόμασε Γενικό Σύνδρομο Προσαρμογής (General Adaptation Syndrome).


Το συγκεκριμένο φαινόμενο εξελίσσεται σε τρεις φάσεις: Το Στάδιο Συναγερμού ® το Στάδιο Προσαρμογής ® το Στάδιο Εξάντλησης. Για παράδειγμα είναι αργά το βράδυ και ένας άνθρωπος είναι ξαπλωμένος στο κρεβάτι του. Ξαφνικά χτυπά το τηλέφωνο. Με το άκουσμα του κουδουνιού ο άνθρωπος τινάζεται. Ακούσια και αυτόματα οι αδένες των επινεφριδίων έχουν απελευθερώσει αδρεναλίνη καθώς και άλλες ορμόνες ώστε να θέσουν το σώμα σε μία κατάσταση άμεσης αντίδρασης (Στάδιο Συναγερμού). Ο οργανισμός αντιδρά σε κάτι που αντιλαμβάνεται ως κίνδυνο προκειμένου ο άνθρωπος αυτός να είναι επαρκώς εφοδιασμένος με ενέργεια για να τον αντιμετωπίσει.

Υπό φυσιολογικές συνθήκες, σε περίπου 10 λεπτά αρχίζουν να λειτουργούν άλλοι μηχανισμοί: αυξάνονται τα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα, απελευθερώνονται νέες ορμόνες, ενώ το παρασυμπαθητικό νευρικό σύστημα επαναφέρει πολλές φυσιολογικές λειτουργίες στα κανονικά τους επίπεδα (Στάδιο Προσαρμογής). Οι λειτουργίες αυτές έχουν ως στόχο να δράσουμε ανάλογα, όπως ο άνθρωπος στο παράδειγμα μας που σήκωσε το ακουστικό.


Μέχρι εκείνη τη στιγμή όλα λειτουργούν φυσιολογικά. Η «προβληματική» κατάσταση συμβαίνει όταν ο οργανισμός λειτουργεί συνεχώς στο φουλ. Αν μετά την τηλεφωνική επικοινωνία, αυτός ο άνθρωπος σκέφτεται ότι τον «τάραξαν» μέσα στη νύχτα ή ότι το τηλεφώνημα θα μπορούσε να ήταν «προάγγελος κακών μαντάτων», αυτό αποτελεί νέα πηγή κινδύνου οπότε, για μία ακόμη φορά, ο οργανισμός τείνει να λειτουργήσει κατά τη φυσιολογική του λειτουργία: Απειλητικές σκέψεις χρειάζεται να αντιμετωπιστούν γι αυτό και ο οργανισμός ξαναμπαίνει στο Στάδιο Συναγερμού και πιθανότατα……………… μένει εκεί για το υπόλοιπο βράδυ!

Στο Στάδιο Εξάντλησης η διαδικασία προσαρμογής έχει εξασθενήσει ή χαθεί. Οι ανισορροπίες στο αυτόνομο νευρικό σύστημα, στους ενδοκρινείς αδένες και στη χημική και ορμονική σύνθεση του αίματος γίνονται μόνιμες, με όλο και μεγαλύτερη λειτουργική διαταραχή των ευπαθή οργάνων και συστημάτων του σώματος.


Μία πρωταρχική στρατηγική για τη διαχείριση του άγχους είναι η εξάσκηση και η εξοικείωση με τεχνικές που σταματούν αυτόν τον φαύλο κύκλο. Η εκτόνωση της έντασης – σωματικής, συναισθηματικής ή/και νοητικής – σε συνδυασμό με την αναγκαία χαλάρωση χρειάζεται να είναι βασικό μας μέλημα. Αν εξασκηθούμε στο να απελευθερώνουμε αρνητικές σκέψεις και βαριά συναισθήματα που δημιουργούνται από στρεσογόνες καταστάσεις μπορούμε να βελτιώσουμε την σωματική και την ψυχική μας υγεία.


Αγγελική Ραντοπούλου
Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας, Εμψυχώτρια

Κατηγορίες

© 2017 Copyright Anima Life Center,Αγγελική Ραντοπούλου, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας – Εμψυχώτρια, Ιωνίας 15, 14671 Ν. Ερυθραία, Τηλ.: 21080 799 83, Κιν.: 6977 607 177, Email: arantopoulou@yahoo.gr, info@anima-life-center.gr